Zon, zee en keuken - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Rosanne Poll - WaarBenJij.nu Zon, zee en keuken - Reisverslag uit Monte-Carlo, Monaco van Rosanne Poll - WaarBenJij.nu

Zon, zee en keuken

Door: rosannemonaco

Blijf op de hoogte en volg Rosanne

26 Mei 2010 | Monaco, Monte-Carlo

Bonsoir tout le monde,

Ik ben blij dat jullie in een lekker zonnetje zitten, hier schijnt die zeer zeker ook maar ik heb er niet zoveel van gezien. Net 7 dagen achter elkaar gewerkt.
Veel gebeurd de laatste tijd.

Ten eerste ben ik deze week begonnen in de keuken. Ik heb er nu 3 dagen opzitten in de keuken. De eerste 2 dagen stond ik banquet. Dat is dus voor grote groepen. Dat is opzich wel leuk om te doen, de tijd gaat erg snel. Ik moet dan gewoon steeds 250 (of meer) hapjes maken, telkens iets meer in elkaar zetten. Ik ben dus wel lekker bezig. Verder zijn de meeste koks heel erg aardig en gezellig. Ze zijn vaak wat losser dan de bediening en erg behulpzaam. Dus gezellig! Alleen is de keuken ook wel heavy, het is natuurlijk een super luxe restaurant en de chefkok wil een michelin-ster, hij gaat van erg aardig opeens super hard schreeuwen, wel logisch natuurlijk, want alles wat uit de keuken komt heeft zijn naam erop staan. Bij wijze van spreken. Maargoed, dat heb ik dus ook allemaal over me heen gekregen en daar schrok ik eerlijk gezegd wel van, dat iemand opeens zo tegen mij doet, het is leuk om mee te maken maar ik merk nu toch dat de keuken niet mijn ding is. Ik vind het super om thuis lekker te koken, maar wel in alle rust en op mijn eigen manier. Ik mis hier gewoon het contact met de gasten. Daar ben ik meer van. Maaaar het is een goede ervaring, dat weet ik zeker! Vandaag stond ik wel echt in een restaurant, in Orange-Vert (waar ik ook in de bediening heb gestaan). Dat was wel leuker, dan mag ik ook gewoon gerechten maken. Zoals salades, tartare de saumon, dat soort dingen. Maar het was wel erg rustig dus dat is jammer. Maar nu eerst, heerlijk 2 dagen vrij, ik MOET in de zon want iedereen in Nederland verwacht natuurlijk dat ik als een neger terug kom maar daar heb ik helemaal geen tijd voor, haha. Verder ga ik vrijdag met een paar mensen naar de markt in Ventimiglia, dat is de grootste europese markt en schijnt super leuk te zijn. En normaal gesproken ben ik nooit op vrijdag vrij maar deze week dus wel.

Even denken, wat heb ik nogmeer uitgespookt. Ik heb gewoon veel gezellig met mensen wat gedronken, uit eten geweest in Cannes, Cannes zowieso gespot of er nog beroemdheden rondliepen omdat het filmfestival er is maar dat viel mee, geen beroemde mensen gezien! Woensdag nog uit heel erg uitgegaan met alle nederlanders en dat was heel erg gezellig en weer lekker laat. Het is wel gek want ik heb hier eigenlijk meestal mijn "rust"dagen op vrijdag en zaterdag. Terwijl dat in Nederland natuurlijk helemaal andersom is. Maar hier ben ik meestal rond maandag, dinsdag, woensdag vrij omdat dat de rustigste dagen zijn in het hotel. Gelukkig is de rest dat ook en is dat een beetje ons "weekend".

Ik probeer nu ook een beetje de franse straattaal onder de knie te krijgen. Juliette, een frans meisje van het hotel heeft me een beetje geholpen. Een paar voorbeelden:
Gast = Mec
(niet een gast in een restaurant maar een jongen, van hé gast).
Wijf = Muf
Het werk = Le boulo
Ranzig = dégueulasse

Wel héél belangrijk om te weten allemaal.

Hoe is het verder in Hollanda? Missen jullie me wel een klein beetje? Nieuwe liefdes, huizen, mensen in jullie leven? Houd me wel een klein klein beetje op de hoogte.

Ik ben hier lekker aan het genieten en ik denk ook aan jullie als ik 1278947587 uien aan het snijden ben.

Ik ga nu even wat eten met annemarie in de kantine en daarna komen jeroen en patrick met een flesje wijn, dan morgen EINDELIJK lekker uitslapen (ik moest telkens om 9 uur beginnen) en dan richting strand en 's avonds lekker uit in Kareoment, dat is vlak bij ons en schijnt heel erg leuk te zijn, ik ben er nog niet geweest maar donderdag avond is ook gratis (het leven is al duur genoeg hier) en heel druk en gezellig op donderdag, dus reden genoeg om er een leuke avond van te maken!

En dan komen over een week al m'n ouders en koen en eerst daarvoor nog Hans en Ellen (die zitten hier toevallig in de buurt) langs. En niet zo héééél lang daarna komt died al.

À bien tôt et bonne soirée mes chéries,

X van mij


  • 26 Mei 2010 - 20:25

    Christine:

    Ha Miss Monaco,

    Zo'n Gordon Ramsy-type als chef kun je niet echt gebruiken, toch? Ik vond vroeger de keukenstage ook een hele belevenis. Al die mannen die allemaal zo 'leuk' en 'charmant' willen doen. En dan die ellendige 'Pommes de terre'. Ik heb kilo's geschild, getourneerd om maar niet te spreken van die worteltjes die in een puntje gesneden moesten worden. Oh, ja en één keer per maand mocht ik geen slagroom of eiwitten kloppen, dat was vragen om ellende want dat mislukte toch altijd-;) Ik heb wel onwijs veel geleerd en vaak maak ik nog van die gerechten uit de ouwe doos. Kortom, ik wil graag wat recepten van die Gordon!! Kun je die naar mij smokkelen?????

    De markt in Ventimiglia moet inderdaad super leuk zijn. Pas wel op je tas en je portemonnaie want ze weten je te vinden..

    Ben je toevallig al bij KIWI in Cannes geweest? Daar verkopen ze onwijs gave badkleding. Marcel en de jongens zijn elk jaar te vinden in de Ferrari shop in Monaco. Ze kennen hem inmiddels al en elk jaar lukt het die koters om een miniatuur ferrari te regelen.
    Zet mij maar in een echte!
    Leuk te horen dat het goed met je gaat. Ga je nog naar de Front Office of Houdekeeping ( ook zo leuk...)
    Als je enigzins de kans krijgt om ene paar dagen mee te lopen bij Banquet sales, doen hoor!

    Wij komen, ik dacht 4 juli, naar de Cote. Heb je misschien een 06 voor mij
    zodat we iets kunnen afspreken? Gezellig dat papa, mama en Koen komen. Heel veel plezier en lieve groetjes vanuit het Haagse,
    Christine


  • 26 Mei 2010 - 21:13

    Emma:

    Je broer en ik hebben nu allebei een kamer!
    YEAH! Als je terug komt moet je maar snel naar mijn nieuw verworven dakterras komen! :)

  • 27 Mei 2010 - 07:45

    Myriam:

    Ha Rosanne

    Goed te horen dat het goed gaat. Heel belanngrijk en leuk dat je ook l'argo (straattaal)leert. Ik zou de volgende keer "ta guele" tegen die schreewerige kok zeggen. Kijk maar hoe hij dan reageerd! Kan zijn dat je er dan uitvliegt!

    Hier alles goed. Died gedraagt zich uitstekend. is wel wat ouder geworden.
    Heb je nog iets van de GP gemerkt. Moet volgens mij oorverdovend zijn.
    Veel plezier en tot in augustus.
    Myriam

  • 29 Mei 2010 - 07:01

    Marjolijn:

    Ha kokkie! Hier druk met ......Emma haar kamer! Het is dan toch gelukt! Zo te lezen zit je weinig stil en weet je je vrije momenten goed te benutten, we hebben het veel over je en ieder is vol lof dat je dit onderneemt.Het ga je goed en veel liefs Marjolijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rosanne

Actief sinds 11 April 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 18351

Voorgaande reizen:

17 April 2010 - 26 Juli 2010

Stage in Monaco!

Landen bezocht: